رقم پیشنهادی دولت برای افزایش حقوق کارمندان دولت اعلام شد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که متوسط ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشیم.

جلسه هیئت دولت

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره افزایش حقوقها در بودجه 97 گفت: در کل کشور حدود دو میلیون 320 هزار نفر کارکنان دولت هستند. دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که متوسط 10درصد افزایش حقوق داشته باشیم که مجلس نیز تایید کرده است, اما مجلس قیدی گذاشته که این میزان بین 10 درصد بصورت پلکانی به سمت پایین تا حقوق های 5 میلیون تومانی باشد.

ردپای آمریکایی ها پس از حادثه سانچی

علاءالدین بروجردی گفت که در حال حاضر نمی‌توان درباره قصور احتمالی چین در حادثه نفتکش سانچی نظر داد.

به گزارش افکارنیوز، علاءالدین بروجردی گفت که در حال حاضر نمی‌توان درباره قصور احتمالی چین در حادثه نفتکش سانچی نظر داد.

علاءالدین بروجردی ظهار کرد: با توجه به اینکه آقای برومندی از طرف کمیسیون به همراه هیات ایرانی به محل اعزام شده بود منتظر ارائه گزارش ایشان به کمیسیون هستیم و تا زمان اینکه اطلاعات ایشان را دریافت نکنیم نمی‌توانیم نظر بدهیم.

وی درباره طرح شایعاتی مبنی بر قصور چین در این حادثه و نحوه امدادرسانی، یادآور شد: به نظر من این موضوع بیشتر فضاسازی و خط آمریکایی‌هاست که بین ما و چین مشکل ایجاد کنند. همه دنیا می دانند که رادارهای مختلف هرگونه تحرکی را ثبت و ضبظ می کنند.

بروجردی افزود: در این باره نیز کشتی دیگری با محموله غیرقابل اشتعال آن هم متعلق به چین با کشتی ایرانی حامل مواد سوختنی اصابت می کند. این از محکمات و دلایل وقوع این اتفاق است که خبر آن هم اعلام شده لذا فکر می کنم که طرح موضوعات دیگر در مورد دلایل تصادف این دو کشتی و به دنبال آن آتش گرفتن نفتکش سانچی بی مورد است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد: با این وجود جعبه سیاه پاسخ همه سوالات را خواهد داد. باید منتظر باشیم تا علت چنین حادثه‌ای با این ابعاد گسترده مشخص شود.

وی با ابراز تاسف شدید از وقوع این حادثه و تسلیت به خانواده این افراد که عزیزان خود را از دست داده‌اند، گفت: متاسفانه سرنشینان کشتی نتوانستند از هیچ روشی برای حفظ جان خود استفاده کنند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا با این توضیحات شما طرح ادعای اصابت موشک آمریکایی به کشتی با توجه به تقارن رخ دادن این سانحه با زمان دستگیری ملوانان آمریکایی در ایران و مقصد نهایی کشتی به کره شمالی را رد می کنید، گفت: بارنامه کشتی به خوبی مقصد نهایی آن را نشان می دهد و مشخص است که مقصد این کشتی کره جنوبی بوده است لذا به نظر می‌رسد که گمانه‌زنی هایی غیر از آن به این دلیل است یک آشفتگی ذهنی در افکار عمومی ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان درباره رایزنی های دیپلماتیک برای تعیین تکلیف کردن هرچه سریعتر محتویات جعبه سیاه و همچینین دلیل وقوع سانحه برای نفتکش سانچی گفت: این کار به طور فعال ادامه دارد به طوری که در همان زمان و قبل از غرق شدن کشتی سانچی آقای ربیعی و آقای برومندی به چین رفته و درجریان عملیات نجات قرار گرفتند. نماینده ایران نیز در عملیات بازخوانی جعبه سیاه حضور خواهد داشت.

نفتکش سانچی بعد از حدود ۱۰ روز از زمان آتش گرفتن آنهم به دلیل برخورد با یک کشتی چینی در دریا غرق شدند و همه خدمه نفتکش ایرانی جانشان را از دست دادند بعد از این اتفاق ادعاها و گمانه زنی های مختلفی در فضای مجازی نسبت به دلایل وقوع این اتفاق مطرح می شود که از جمله آن این است که موشکهای شلیک شده از هواپیمای آمریکا باعث وقوع این اتفاق شده است و اینکه محموله سانچی به جای کره جنوبی قرار بوده به کره شمالی منتقل شود که آمریکا برای ممانعت از این کار به نفتکش حمله کرده است.

 

جدیدترین خبر درباره نفتکش ایرانی/ محل قرار گرفتن لاشه سانچی پیدا شد

وزارت حمل و نقل چین اعلام کرد تیم جستجو و نجات، محل قرار گرفتن لاشه کشتی نفتکش ایرانی را در عمق دریا پیدا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت حمل و نقل چین امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از شناسایی محل لاشه کشتی نفتکش ایرانی در عمق دریا خبر داد.

در بیانیه وزارت حمل و نقل چین در این‌باره آمده است تیم جستجو و نجات، محل قرار گرفتن لاشه کشتی نفتکش سانچی را در عمق دریا پیدا کرده است.

به موجب این گزارش، لاشه نفتکش ایرانی در عمق ۱۱۵ متری زیر سطح دریا قرار دارد و مقامات در حال آماده‌سازی شرایط به منظور اعزام ربات‌های زیرآبی به منطقه به منظور بررسی آن هستند.

پیشتر اعلام شده بود تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در پی غرق این کشتی، دو لکه نفتی یکی به وسعت ۶۹ کیلومتر مربع و لکه دیگری به وسعت ۴۰ کیلومتر مربع -که کمی رقیق‌تر است- ایجاد شده است.

غرق شدن نفتکش بزرگ سانچی در روز یکشنبه که فجیع‌ترین سانحه کشتی در دهه‌های اخیر لقب گرفته، نگرانی‌هایی را درباره صدمه به محیط زیست ایجاد کرده است. به موجب این گزارش، ۳۱ نمونه آب از مناطق اطراف محل غرق نفتکش جمع‌آوری شده است.

سیستان و بلوچستان به سه استان تقسیم شود

نماینده سابق سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: برای اینکه به سیستان و بلوچستان بودجه و نگاهی تازه بیاید و به مردم خدمت‌رسانی بهتری صورت گیرد این استان بایستی به سه استان تقسیم شود.

به گزارش مشرق، مسعود دهمرده در چابهار بابیان این‌که سیستان و بلوچستان کم برخوردارترین استان کشور است، اظهار داشت: برای اینکه فقر از استان سیستان و بلوچستان رفع شود بایستی نظارت‌ها در تمام حوزه‌ها بیشتر شود؛این استان جمعیت کم با وسعت زیادی دارد و با چندین کشور هم‌مرز است بنابراین باید تلاش بیشتری برای این استان صورت گیرد و با وسعت بالایی که دارد می‌طلبد که به 2 یا سه استان تقسیم شود چراکه اگر مثلاً یک مدیرکل بخواهد به شهرستان‌های استان برود زمان زیادی را باید صرف کند.

وی افزود:همواره گفته‌ایم که استان سیستان و بلوچستان امکانات زیادی مانند معادن و بهترین سنگ‌ها را دارد که بلااستفاده است و این در حالی است که در کشور همسایه ما پاکستان از این امکانات به‌خوبی در حال استفاده هستند.

دهمرده با اشاره به ظرفیت گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سیستان و بلوچستان مناطق بکر گردشگری زیادی دارد ولی آن‌چنان‌که باید برای آن‌ها اقدامی صورت نمی‌گیرد؛تپه‎‌های پرتغالی و شهر سوخته،نمونه‌ای از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری در جهان است که متأسفانه به دلیل عدم توسعه زیرساخت بلااستفاده هستند.

عضو فعلی شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان درباره وضعیت مرزنشینان این استان نیز بیان کرد: در همه جای دنیا مرزنشینان در رفاه کامل هستند که فلسفه این کار برای این است که مرز خالی نشود؛ ولی مرزنشینان ما در شرایط بدی هستند و با تمام وجود در مرز بدون امکانات زندگی می‌کنند.

وی در پایان مشارکت در این استان ولایت مدار را بی‌نظیر دانست و خاطرنشان کرد: مردم سیستان و بلوچستان مانند سایر استان‌ها پای نظام و ولایت ثابت‌قدم هستند و باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ها شود چراکه اگر با این شرایط فعلی در استان پیش برویم تا 100 سال آینده هم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد بنابراین برای اینکه به سیستان و بلوچستان بودجه و نگاهی تازه بیاید و به مردم خدمت‌رسانی بهتری صورت گیرد بایستی به سه استان تقسیم شود.

چرا نفتکش سانچی در پاناما ثبت شده بود؟

تسنیم: در این گزارش به این ابهام پاسخ داده شده که آیا نصب پرچم پاناما به‌روی نفتکش ایرانی سانچی به‌دلیل تحریم‌ها بوده و یا هدف از این اقدام، پوششی برای مشخص نشدن ملّیت نفتکش ایرانی بوده است؟

ابهامات متعددی در خصوص نفتکش ایرانی سانچی که دو روز پیش، پس از 8 روز سوختن به‌روی آب، به‌همراه پیکر سرنشینانش غرق شد، در فضای مجازی، رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی بین مردم مطرح می‌شود که خبرگزاری تسنیم با جمع‌آوری این ابهامات و گفت‌وگو با کاپیتان محسن بهرامی، دریانورد باسابقه کشورمان که مسئولیت سخنگویی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی را به‌عهده داشته، پاسخ هر ابهام را یافته است.

ابهام اول: چرا نفتکش ایرانی با پرچم کشور پاناما تردد می‌کرد؟

کاپیتان محسن بهرامی: اصالتاً این نفتکش به‌صورت شرکت Bright Shipping در خارج از کشور ثبت شده؛ مالکیت این کشتی‌ها از نظر مستعمراتی متعلق به شرکت ملی نفتکش نیست اما ما به‌عنوان اداره کننده این کشتی‌ها یا مدیریت کننده این کشتی‌ها هستیم.

از آنجایی که این نفتکش در کشور پاناما ثبت شده، می‌بایست با پرچم پاناما تردد کند. کشورهایی در دنیا هستند که با وجود آنکه کشورهای بزرگی نیستند اما در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی در دنیا مطرح هستند، از جمله این کشورها می‌توان به لیبریا، قبرس، مالت و پاناما اشاره کرد که اگر پرچم این کشورها به‌روی کشتی یا نفتکش نصب باشد، به‌معنای این است که آن کشتی یا نفتکش در این کشورها ثبت شده و قوانین و استانداردهای راحت‌تری برای مدیریت کنندگان این کشتی‌ها و نفتکش‌ها دارند. علاوه بر راحتی کار برای اداره کنندگان نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که تحت پرچم این کشورها هستند، به‌دلیل فعال بودن این کشورها در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی، ثبت نفتکش‌ها و کشتی‌ها در این کشورها، هزینه‌های کمتر و توجیه اقتصادی بیشتری برای مالکان و اداره کنندگان کشتی‌ها و نفتکش‌ها به‌دنبال دارد.

در مجموع 70 تا 80 درصد تناژ کشتی‌های بزرگ و اقیانوس‌پیما در این کشورها ثبت شده است. این موضوع در تمامی جهان مطرح است و تنها مربوط به ایران نیست. این نیست که فقط نفتکش‌های ایرانی با پرچم کشورهای این‌چنینی تردد کنند، بلکه کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی اقدام به این کار می‌کنند، مثلاً کشوری چون انگلستان بخش اعظمی از کشتی‌های خود را در مناطق آزاد خود یا دیگر کشورها به ثبت رسانده است، مثلاً در برخی کشورها چون انگلستان قوانینی وجود داشت که اگر کشتی در این کشور به ثبت برسد، باید فرمانده و سرمهندس آن ملّیت انگلیسی داشته باشند و با توجه به اینکه دریانوردان انگلیسی نسبت به ناوگان این کشور کم بودند، این گونه قوانین مشکلاتی را برای کشتی‌هایی که در انگلستان ثبت شده بود به‌وجود آورد، اما برای کشتی‌هایی که در کشورهایی چون پاناما ثبت می‌شوند، این قبیل قوانین دست‌وپاگیر وجود ندارد.

در حال حاضر نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که در کشور پاناما ثبت شده‌اند و با پرچم این کشور تردد می‌کنند از نظر تناژ، با چند کشور اروپایی برابری می‌کند و مربوط به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی هستند.

ابهام دوم: آیا مقصد نفتکش ایرانی کره شمالی بود؟

کاپیتان محسن بهرامی: اینکه عنوان شده نفتکش ایرانی به کره شمالی می‌رفته و برای رسیدن به سواحل این کشور تغییر مسیر داده، باید پرسید "برای چه به کره شمالی می‌رفته؟"، قاعدتاً با توجه به محموله بزرگ میعانات گازی که در این نفتکش وجود داشت، مقصد این نفتکش جایی بوده که این محموله را تحویل دهد. اینکه عنوان شود، این محموله را به‌مقصد کره شمالی حمل می‌کرده، حرفی بسیار بی‌پایه و اساس است. چرا که مقصد این محموله کاملاً از نظر تمامی مستندات مشخص است؛ اجاره‌کننده کشتی مشخص است، بارنامه دارد و مبدأ و مقصد در بارنامه معتبر ذکر شده است.

این محموله از طرف شرکت‌های مطرح بیمه دنیا بیمه شده است. در بیمه‌نامه مسیر حرکت، اجاره‌کننده که شرکتی از کره جنوبی بوده و تمامی مدارک و مستندات موجود است. بدون مشخص بودن تمامی مسائل، شرکت‌های بیمه‌ای اقدام به بیمه محموله نمی‌کردند، یعنی پیش از آنکه نفتکش از سواحل ایران حرکت کند، از نظر شرکت‌های بیمه، بازرگانی دو کشور و ... مشخص بود که مقصد این کشتی کره جنوبی است. تمامی مدارک و مستندات موجود است و این چیزی نیست که بتوان خلاف مدارک و مستندات حرفی زد یا اقدام کرد. این حرف که مقصد این کشتی کره جنوبی نبوده، بلکه کره شمالی بوده، به‌اندازه‌ای بی‌اساس و بی‌پایه است که اصلاً ضرورتی برای پاسخگویی به آن وجود ندارد.

هر کس که اندکی به مباحث دریایی آشنایی داشته باشد می‌داند که محموله‌ای 111هزار تنی از میعانات گازی که به این شکل، چارترکننده و خریدار آن مشخص است، نمی‌تواند مسیری غیر از مسیر مشخص‌شده را طی کند و اساساً اگر تمامی مدارک شفاف و واضح نباشد، هیچ شرکت بیمه‌ای محموله را بیمه نمی‌کند و چنین حجم محموله‌ای نیز بدون بیمه حمل نمی‌شود.